تحقیق کلمات کلیدی پیشرفته
تحقیق کلمه کلیدی چیست + نکات کاربری
این سرویس رایگان گوگل قابلیتهای زیادی برای بررسی و تحقیق کلیدواژهها و عبارات دارد. شما میتوانید روند جستجوی کلمات، آمار جستجوهای پرطرفدار کاربران و سایر اطلاعات مفید برای تحقیق را از آن دریافت کنید. این ابزار سرعت تحقیق کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ را دهها برابر سریعتر میکند.بنابراین، سرعت کار سئوی سایت شما را هم بسیار بالا میبرد. با روی کار آمدن گوگل در اوایل هزارۀ جدید، کمکم پروسۀ تحقیق کلمات کلیدی دچار تغییرات بزرگی شد. از آنجایی که این موتور جستوجو شروع به استفاده از الگوریتمهای پیچیدهتر کرد، پیدا کردن عباراتی که کاربران جستوجو میکنند و استفادۀ درست از آنها در صفحات و محتواهای مختلف سایت، نیازمند دقتبیشتری شد.
برای تولید محتوای هدفمند و بهینهسازی سایت، باید بدانید کاربران شما دقیقاً چه عباراتی را در موتورهای جستجو جستجو میکنند. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکنند تا این عبارات را شناسایی کرده و از آنها برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو استفاده کنید. در این مقاله از کلاسیتو، بهترین ابزارهای رایگان و پولی برای تحقیق کلمات کلیدی را معرفی میکنیم و به شما توضیح میدهیم که چگونه از آنها استفاده کنید. بهعنوان صاحب وبسایت یا تولیدکننده محتوا، درک اهمیت تحقیق کلمات کلیدی برای اطمینان از اینکه محتوای شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالایی دارد، بسیار مهم است. تحقیق کلمات کلیدی پایه و اساس سئوی موثر است که به شما امکان می دهد عبارات و عباراتی را که مخاطبان هدف شما جستجو می کنند کشف کنید.
با کیورد ریسرچ متوجه خواهید شد که قرار هست این امپراطوری که برای خودتان بسازید شامل چه اجزایی هست و مهمتر از آن اینکه کلماتی لینکسازیهای داخلی و خارجی که انجام میدهید برای چه صفحات و کلماتی باشد. ابزار تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا این فرآیند را بهتر و سریعتر طی نمایید. این ابزار به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی طولانی و کم رقابت را شناسایی کرده و رتبه سایت خود را بهبود بخشید. این ابزار می تواند کلمات کلیدی مرتبط با صنعت شما را شناسایی کرده و پیشنهاداتی برای بهبود سئو ارائه دهد. WordStream به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که به دنبال استراتژی های مقرون به صرفه هستند، مناسب است. Moz Keyword Explorer ابزار تحقیق کلمات کلیدی با هوش مصنوعی، به شما امکان می دهد تا کلمات کلیدی مناسب برای بهینه سازی سئو را شناسایی کنید.
با در نظر گرفتن این نکات میتوانید از مزایای هوش مصنوعی بهرهمند شوید و یک استراتژی سئو موفق را پیادهسازی کنید. با وجود تمام مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق کلمات کلیدی؛ اما این فرایند چالشهایی نیز به همراه دارد که باید بهشان توجه کرد. اگر میخواهید با بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید درست آمدهاید. این کار کمک میکند هم متن جذابتر شود و هم گوگل بهتر بفهمد صفحه درباره چیست. با ابزار KWFinder میتوانید بهسادگی یک کلمه کلیدی وارد کرده و مکان دقیق و زبان موردنظر خود را مشخص کنید. هرچند ایران در لیست کشورها قرار ندارد، خوشبختانه زبان فارسی پشتیبانی میشود.
ما در زمینه طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ تخصص داریم. اگر مایلید بدانید خدمات ما چگونه می تواند باعث دستیابی شما به اهداف تجاری کسب و کارتان بشود با ما تماس بگیرید. هرکدام را که در ابزارها سرچ کنید، کلی ایده خواهید گرفت که میتوانید از بین آنها موارد مناسب را انتخاب کنید. دوباره میتوانید هرکدام از کلمات یافتشده را سرچ کنید تا باز هم ایدههای جدید بگیرید. خب وقت عمل است؛ بیایید ببینیم چطور میتوانید با Keyword Research، کلمات کلیدی مناسب را برای بهینهسازی صفحات سایتتان پیدا کنید. اگر کلمات کلیدی را زیربنای فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ باشند، تحقیق کلمات کلیدی ماشینآلاتی هستند که این زیربنا را میسازند!
شاید نباید در این لیست قرار میگرفت ولی چون مهمترین منبع برای کیورد ریسرچ هست در این لیست قرارش دادیم. سایتهایی که چندین مدت هست فعالیت کردهاند، آزمون و خطا کردهاند، میتواند بهترین منبع باشد. این قسمت را حتما دیدهاید، وقتی که عبارتی در گوگل سرچ کردهاید این موارد را در پایین صفحه پیشنهاد میدهد. همانگونه که در راهنمای روشهای پیدا کردن کلمات لانگ تیل گفتیم این قسمت هم ایدههای محتوایی جدید و هم کلمات لانگ تیل خوبی را به ما میدهد. مثلا زمانی که کاربر کلمه “مدل مانتو” را در گوگل جستجو میکند، نیت او چه چیزی است؟ احتمالا مشاهده تعداد زیادی تصویر که بتواند از میان آنها یک مدل مناسب را انتخاب کرده و در آینده بخرد. عبارت هایی که در این صفحه میبنید ، عبارات مرتبط با کلمه وارد شده در کادر سایت keywordtool هستند و میتوانید تولید و سئو محتوا روی این عبارت ها را شروع کنید.
یک استثنا در این استراتژی این است که رقبای شما محتوای با کیفیت منتشر نکرده باشند. اگر میدانید که میتوانید از نظر طول، کیفیت و چیدمان از محتوای آنها پیشی بگیرید، حتی اگر پول بیشتری برای بازاریابی برند خود صرف کنند، ممکن است بتوانید از آنها پیشی بگیرید. در اینجا چیزی است که هنگام تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی خود به دنبال آن هستید. برای مقابله با این مشکل، میتوان راهحل بهتری را بر اساس امتیازدهی به هر کلیدواژه در پیش گرفت. و این امتیاز اساسا بستگی به این موضوع دارد که تا چه حد میتوان محصول مورد نظر را در محتوای هدف گنجاند.
خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کردهاند. همانطور که اشاره کردیم، کلمه کلیدی یکی از معیارهای گوگل برای رتبهبندی صفحات است. گوگل باید تصمیم بگیرد از میان میلیونها صفحه کدامها را به کاربر نمایش دهد و کلمات کلیدی به گوگل در درک معنای صفحه کمک میکنند. در آغاز ظهور موتورهای جستجو، از کلمات کلیدی به سادگی، برای مطابقت با محتوای سایتها استفاده میشدند. حجم جستجوی این نوع کلمه ها بالا بود و از ابزارهای پیشرفته برای تحقیق کلمه ها استفاده نمیشد.
Semrush یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که امکانات گستردهای برای سئو و بازاریابی دیجیتال ارائه میدهد. با این ابزار میتوانید بهراحتی کلمات کلیدی جدید کشف کنید، استراتژی رقبا را بررسی کنید و عملکرد محتوای خود را در موتورهای جستجو بسنجید. با استفاده از وبسایتها و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، میتوانید MSV جهانی یک کلمه کلیدی را جستجو کنید یا حتی آن را به یک شهر خاص محدود کنید. در حالی که MSV بالاتر به معنای ترافیک بالقوه بیشتر برای وب سایت شما است، همچنین به معنای رقابت سنگین تر است. سادهترین راه برای پیدا کردن یک لیست از کلیدواژههای مرتبط با سایت شما استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. ابزارهای رایگان و پولی متفاوتی برای کیورد ریسرچ وجود دارند و بطور کلی ابزارهای پولی تحقیق کلمات کلیدی امکانات بیشتری را در اختیار شما قرارخواهند داد و به شما کمک خواهند کرد در وقتتان صرفه جویی کنید.
این یک ابزار قدرتمند برای مدیریت پروژه SEO است که به شما امکان میدهد، ایدههای خود را عملی کنید. در قدم اول برای اینکه هوش مصنوعی درک دقیقی از حوزه کاری شما پیدا کند، باید بهطور کامل در پرامپت بگویید که کسبوکار شما چیست و چه چیزی نیست. با انجام این کار AI میتواند پاسخ بهتر و موثرتری برای نیاز شما ارائه دهد. آموزشهای حرفهای ما شامل دورههای آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است. هدف گرفتن چندین Long-tail و جذب انبوهی از ترافیکهای کوچک، بهتر از برداشتن سنگ بزرگ و هدفگیری یک کلمه کلیدی Head با سختی بسیار بالا است. مثلاً با وارد کردن عبارت خرید لپتاپ در یکی از این ابزارها، چندین کلمۀ کلیدی با MSV و KD متفاوت پیدا خواهید کرد.
آیا آنها را به عنوان بخشهایی از یک موضوع میبیند؟ یا هرکدام را به چشم یک موضوع مجزا مینگرد؟ شما میتوانید به راحتی و با نگاهی به نتایج جستجو در گوگل، درک خوبی از این موضوع به دست آورید. به عنوان مثال، اگر تجهیزات قهوه میفروشید، احتمالا «قهوه ساز» کلمه کلیدی مرتبطتری است تا «قهوه». یکی از دلایل این امر این است که نتایجی که برای «قهوه ساز» نمایش داده میشود، اکثرا فروشگاههایی مثل شما هستند. در حالی که نتایج نمایش داده شده برای «قهوه» ممکن است عموماً بلاگها و مطالب آموزشی باشند. شما میبایست از این ابزارها استفاده کنید تا کلمات کلیدی پایه و بااهمیت حوزهی کاری خود را تعیین کنید.
برای هر تصویری که در صفحه استفاده میکنید، حتماً یک متن جایگزین (Alt Text) بنویسید. اگر تصویر با موضوع صفحه مرتبط است، متن جایگزین باید هم توصیفی باشد و هم بهصورت طبیعی شامل کلمه کلیدی باشد. این کار علاوه بر کمک به سئو، به کاربران دارای مشکلات بینایی هم کمک میکند تا مفهوم تصویر را بهتر درک کنند. همچنین، با اتصال Semrush به Google Analytics میتوانید دادههای پنهانشده (Not Provided) را شناسایی کرده و دید بهتری نسبت به کلمات کلیدی ارزشمند خود داشته باشید. این ابزار یک همراه کامل برای برنامهریزی استراتژی سئو و تولید محتوای هدفمند است.
این راهنما مناسب کسانی است که تازه وارد دنیای سئو و تولید محتوا شدهاند و میخواهند با روشهای ساده، بهترین کلمات کلیدی را شناسایی کنند. برگزاری جلسات طوفان فکری (Brain Storming) با همکاران، کارمندان بخش فروش یا سایر افرادی که از حوزه کاری مورد نظر اطلاعات دارند برای برداشتن اولین قدم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی بسیار مفید خواهد بود. کافی است خود را جای مشتریان قرار دهید تا بدانید برای یافتن خدمات یا محصولی که عرضه میکنید، چه کلمهای باید جستجو شود. تحقیق کلمات کلیدی در طی زمان و با تغییرات الگوریتمهای رتبه بندی موتورهای جستجو دچار تحول شده است. در سال ۲۰۰۰ تحقیق کلمات کلیدی تنها بررسی گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) و پیدا کردن کلمات با بیشترین تعداد جستجو و پرکردن سایت با این کلمات بود.
آنها دلایل خودشان را دارند که برای دور نشدن از اصل موضوع، در این مقاله راجع به آنها صحبت نخواهیم کرد. فهم نیت سرچ، شما را در تطبیق دادن کلمات کلیدی با یکی از مراحل قیف یاری میکند. اگر در سایتهای خارجی جستوجو کنید، هرکدام بسته به دیدگاه خودشان، یکی از این ابزارها (یا ابزار دیگری) را بهعنوان بهترین انتخاب معرفی میکنند؛ ولی برای ما ایرانیها انتخاب راحتتر است. اگر این فرایند یک نمایش باشد، ابزارهایی که قرار است معرفی کنیم نقش اصلی هستند، اما خب همهچیز هم نیستند. حالا بیایید هر یک از این انواع کلمه کلیدی را بهصورت جزئیتر بررسی کنیم. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، بهجای هدف جستجو (Search Intent) از هدف کاربر (User Intent) هم استفاده میشود.
توضیحات متا همان متنی است که زیر عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود. این توضیح کوتاه باید به کاربر بگوید که چه چیزی در صفحه پیدا خواهد کرد و در عین حال شامل کلمه کلیدی باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این بخش، به گوگل کمک میکند تا ارتباط صفحه شما با جستجوی کاربر را بهتر درک کند. کیورد اینتنت یا "هدف کلمات کلیدی" دانستن اینکه هدف از کلمات کلیدی و جنس محتوای موردنظر آن چیست. چون شما کسبوکار خود را به خوبی میشناسید، ممکن است ذهنیت مخاطبان هدف خود را نداشته باشید. دانستن هدف از کلمه کلیدی یعنی خود را به جای مصرفکنندگان بالقوه بگذارید و بهطور واقعی هدف جستوجوی آنها را درک کنید.
این ابزار به کاربران کمک میکند تا کلمات کلیدی مناسب برای سئو و بهینهسازی محتوا پیدا کنند. با استفاده از دادههای جستجو از گوگل، یوتیوب و اینستاگرام، میتوان کلمات کمرقابت و پرجستجو را شناسایی کرد. علاوه بر این، این سایت آموزشهایی برای بهرهبرداری بهتر از ابزارها و ویژگیهای آن ارائه میدهد. ابزار کلمه گستر یا “Long Tail Keyword Tools” با استفاده از هوش مصنوعی، تمرکز ویژهای بر روی شناسایی کلمات کلیدی طولانی دارند که معمولاً شامل چندین واژه برگرفته از کلمه کلیدی اصلی هستند. این نوع کلمات کلیدی ممکن است جستجوی کمتری داشته باشند اما نرخ تبدیل بالاتری دارند زیرا بیشتر هدفمند هستند.
کاربران این کلمات را زمانی جستجو میکنند که آماده خرید یا انجام یک اقدام مشخص هستند. عبارتهایی مثل «خرید آیفون ۱۶»، «سفارش آنلاین عطر» و «تخفیف کفش ورزشی» کلمات کلیدی تراکنشی به حساب میآیند. این کلمات توسط کاربرانی استفاده میشوند که در مرحله مقایسه و بررسی هستند و هنوز تصمیم نهایی برای خرید نگرفتهاند. برای مثال «مقایسه تلویزیون سونی و سامسونگ»، «بهترین گوشیهای سال ۲۰۲۴» و «بررسی ایرپاد پرو ۲» از این نوع کلمات کلیدی هستند. کلمات کلیدی متوسط، در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، نتایج دقیقتری ارائه میدهند و همچنان از میزان جستجوی نسبتاً بالایی برخوردارند. عباراتی مانند «توپ آدیداس»، «تبلت سامسونگ» و «لباس ارزان» نمونههایی از این نوع کلمات هستند.
در دوره سئو یک فصل کامل و مفصل و عملی به بحث تحقیق کلمات کلیدی اختصاص دادم. یکی از ابزارهای خارجی که به نوعی از زبان فارسی پشتیبانی میکند keywordtool.io هست. خوبی این ابزار این هست که آمار جستجو نمایش میدهد، البته این موضوع را هم خاطر نشان کنم که این آمار در وب فارسی را باید با یک ضریبی حدود 10 یا 12 به مقدار تخمینی نزدیک به واقعیت تبدیل کرد. اما در مقابل اگر به خوبی کیورد ریسرچ را بلد باشم، میدانم که کلمات کلیدی هدف من، کلماتی مثل خرید کفش، خرید کفش قرمز، خرید کفش مردانه و… هستند چون مخاطبان این کلمات واقعا مخاطبان خریدار محصول هستند. خب اگر به من باشد میگویم یک مقاله که تعداد بسیار اندکی متن دارد و در مقابل بیشتر از 50 الی 100 عکس مدل مانتو در آن قرار داده شده.
با این حال، تعداد و کیفیت کلمات کلیدی گنجانده شده در محتوای شما به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا تعیین کنند که کجا وب سایت شما را در یک صفحه نتایج موتور جستجوی خاص (SERP) نمایش دهند. هرچه رتبه بالاتری در SERP داشته باشید، دسترسی و ترافیک بیشتری را به دست خواهید آورد. در واقع، نتیجه شماره 1 برای هر جستجو در گوگل تقریباً 28٪ از کل کلیک ها را دریافت می کند. حتی اگر نمیتوانید وبسایت با رتبه برتر باشید، باز هم برای چند نتیجه اول ارزش امتحان کردن را دارد. با افزایش تعداد افرادی که به صورت آنلاین برای محصولات و خدمات جستجو می کنند، قرارگیری مطلوب شما در SERP به مرور زمان کلیک های بیشتری را جذب می کند.
آیا استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگان است؟برخی از ابزارهای معرفی شده برای جستوجوی کلمات کلیدی، رایگان هستند. برخی از ابزارها نیز امکانات پیشرفتهتر خود را در نسخههای پولی گنجاندهاند و برای دسترسی به آن میبایست مبلغی را پرداخت کنید. البته باید توجه داشته باشید که بیشتر این ابزارها در عین قدرتمند بودن برای بررسی و آموزش تحقیق کلمات کلیدی فارسی، کارایی لازم را ندارند. لذا ابزارهای دیگری مانند «جت سئو» را به عنوان سایت کلمات کلیدی فارسی در نظر داشته باشید. همانطور که در تعریف کلمات کلیدی ملاحظه کردید، موتورهای جستوجو به واسطهی این واژگان و عبارات، وبسایت شما را شناسایی خواهند کرد.
برای بدست آوردن میزان دشواری و تعداد جستجوی ماهانه کلمات کلیدی مختلف میتوانید از ابزار Keyword generator و Keyword Difficulty استفاده کنید. آشنایی با ابزارهای کیورد سرچ به شما کمک میکند تا به بررسی کلمات کلیدی در گوگل پرداخته و بهترین عبارات و کلیدواژههای مرتبط با حوزهی کاری خود را بیابید. اگر به کیورد پلنر دسترسی نداشته باشیم بهتر است از ابزارهایی استفاده کنیم که اطلاعات خود را مستقیما از گوگل دریافت میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مراجعه کنید. بعد از آن که لیست کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را به دست آوردیم نوبت به بررسی میزان جستجوی هرکدام میرسد. گفتیم که آمار جستجوی کلمه یکی از فاکتورهای مهم برای تعیین “کلیدی” و “ارزشمند” بودن آن است.
شناسایی این کلمات و اضافه کردن به لیست واژگان به ما کمک میکند تا درک بهتری از ادبیات کاربر و نیاز واقعی او داشته باشیم. تصویر زیر نمونهای از پیشنهادات گوگل هنگام جستجوی عبارت “خرید کفش” است. اگر در انتخاب کلمات کلیدی تنها به میزان جستجوی آنها دقت کنیم، به احتمال زیاد با لیستی از عبارات کوتاه و یک یا دو کلمهای روبرو میشویم که اتفاقا کسب جایگاه در آنها بسیار دشوار است. برای استفاده از کیورد پلنر و یافتن کلیدواژهها وارد بخش کشف کلمات کلیدی جدید یا Discover new keywords شوید. کلمات و عبارتهای موردنظر خود را در باکس جستجو وارد کنید و دکمه Get Result را بزنید. فهمیدن اینکه رقبا در چه کلمات کلیدیای رتبه دارند، دید بسیار خوبی به شما میدهد.
بهتر است بدانید که تشخیص هدف کاربر (Intent) و استفاده از کلمات انتیتی (Entity) مرتبط، دو بخش جدانشدنی از تحقیق کلمات کلیدی هستند. یکی از ویژگیهای برجسته Copy.ai توانایی آن در ایجاد دستههای کلمات کلیدی است. همچنین به شما کمک میکند تا ایدههای محتوایی خلاقانه و استراتژی محتوای مناسبی داشته باشید. این ابزار برای ساخت محتوای مختصر براساس کلمات کلیدی نیز به شما کمک میکند. توجه به این چالشها و آمادگی برای مواجهه با آنها هنگام استفاده از این ابزارها بسیار مهم است.
برای آموزش صفر تا صد سئو و کار با کلیدواژهها، میتوانید از دورههای آموزشی در مکتب خونه استفاده کنید. آموزشهای مکتب خونه به زبان ساده تهیه شده و برای عموم مخاطبین (بدون هیچ پیش نیازی) قابل استفاده خواهد بود. در این مقاله ما سعی کردیم ابزار های تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی کنیم. اکنون شما باید بدانید کیورد ریسرچ چیست و ابزار تحقیق کلمات کلیدی را شناخته باشید. اگر هنوز سوالی برای شما باقی مانده است در قسمت نظرات سوال خود را با ما به اشتراک بگذارید.
فرض کنید در حال سئو یک صفحه هستید و میخواهید با کلمه “ماتریکس” رتبه بگیرید. در هر صورت، اگر در ابتدای کار هستید، سراغ کلماتی که سختی بالایی دارند نروید، وقتتان هدر میرود. مخصوصاً در کلمات کلیای که برندهای بزرگ، بهخاطر اعتبار دامنهشان، رتبههای اول نتایج را قبضه کردهاند. هر متخصص بسته به نگاه خودش، وزن متفاوتی به فاکتورهای بالا میدهد؛ اما بسیاری از ابزارها، از جمله Ahrefs، بکلینکها و کیفیتشان را مهمترین پارامتر میدانند. رقبایتان را میشناسید؟ اگر نه، کلمات Seed را جستوجو کنید تا ببینید چه سایتهای نمایش داده میشوند؛ همانها رقبایتان هستند. خب حالا که با این اصطلاحات آشنا شدید، بیایید با ابزارهایی که Keyword Research را ممکن میکنند آشنا شویم.
کلمات کلیدیای که مختص بالای قیف باشند، MSV بالایی دارند و میتوانند ترافیک سایت را افزایش دهند؛ اما نرخ تبدیلشان پایین است. بدون شک در آینده باز هم شاهد تغییرات بسیار در نحوۀ کار موتورهای جستوجو و بهدنبال آن، فرایند Keyword Research خواهیم بود. پیشبینی میشود پیشرفت هوش مصنوعی شکل جستوجوی بشر را به کلی تغییر دهد؛ اما اجازه دهید با قطعیت به موضوعی اشاره نکنیم و منتظر آینده بمانیم. چندی پیش، Ahrefs که یکی از مراجع معتبر SEO است، تحقیقی را منتشر کرد که نتایج آن قابلتوجه بودند. با استناد به این تحقیقات، 90.63 درصد از صفحات اینترنتی، هیچ ترافیکی از گوگل دریافت نمیکنند! یعنی آن چه در نتایج گوگل میبینید، کمتر از 10 درصد تمام صفحات اینترنتی موجود در دهکدۀ جهانی اینترنت است.
علاوهبر این، با قابلیتهایی مثل Keyword Gap میتوانید شکافهای استراتژی خود نسبت به رقبا را پیدا کنید و فرصتهای جدیدی برای بهبود رتبهبندی خود بیابید. کاربران زمانی کلمات کلیدی اطلاعاتی را جستجو میکنند که بهدنبال یادگیری یا پیدا کردن پاسخ یک سوال هستند. عباراتی مانند «چگونه»، «چیست» و «راهنمای» نمونههایی از این نوع کلماتاند. برای مثال همین مقاله که میخوانید برای کلیدواژه «کلمه کلیدی چیست» نوشته شده است. کلمه کلیدی در سئو همان عبارتی است که وقتی کاربران آن را در گوگل جستجو میکنند، به صفحه شما میرسند.
با نگاهی به عبارات جستجوی “توستر” و “توستر کرومی 4 تکه”، به راحتی می توان تصور کرد که نتایج دقیق تری تولید می کند. پس نتایج جستجوی گوگل معمولا نشانهی بسیار خوبی برای یافتن هدف جستجو است. اگر میخواهید شانس خوبی برای رتبه گرفتن در یک کلیدواژه مشخص داشته باشید، باید محتوایی از جنس آنچه که سایتهای برتر تولید کردهاند تهیه کنید. با اسفاده از اطلاعات واقع در قسمت Average Position در بخش Performance سرچ کنسول گوگل میتوانید کلیدواژههایی که برای آنها در صفحه دوم و یا سوم از نتایج جستجوی گوگل قرار دارید پیدا کنید. این کلیدواژهها احتمالا تمرکز اصلی شما نبودند ولی با این وجود توانستنهاند برای سایت شما Impression و کلیک جذب کنند. بهترین ابزارهای کارآمد تحقیق کلمات کلیدی عمدتا تجاری هستند و با پرداخت هزینه دلاری قابل خرید هستند.
طبق این آمار ۶۵ درصد از جستجوها به هیچ کلیکی ختم نمیشوند و کاربر اطلاعات مد نظرش را در همان صفحه نتایج جستجو ملاحظه میکند. تمام مواردی که تا اینجا مطرح شد به شما کمک میکند تا تعداد بسیار زیادی ایده برای کلیدواژههای خود بیابید. اما این روش یک نقص بزرگ دارد چرا که همه چیز وابسته به کلمه کلیدی بنیادی و میزان جامعیت پایگاه دادهی ابزار مورد استفاده شما است. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که برخی ایدههای خوب را از دست بدهید. قطعا در هنگام جستجو در گوگل متوجه شدهاید که گوگل به محض اینکه شما شروع به تایپ کردن کنید به صورت خودکار پیشنهاداتی را به شما ارائه میدهد، به این ویژگی گوگل اصطلاحا Google Autocomplete گفته میشود.
هوش مصنوعی به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی با بیشترین احتمال موفقیت را هدف قرار دهید، که منجر به افزایش چشمگیر ترافیک و بهبود رتبهبندی سایت شما میشود. یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، بخش اتوکامپلیت گوگل است که در گذشت به گوگل ساجست معروف بود. بررسیهای متفاوتی که میتوانید با گوگل ترندز انجام دهید، یافتن میزان محبوبیت کلمات و عبارات کلیدی در زمان و مکان مشخص مثل سال و منطقه جغرافیایی خاصی است. مثلا اگر میخواهید بدانید پرطرفدارترین کلماتی که در سال ۲۰۲۳ سرچ شدند، چه چیزهایی بودند، گوگل ترندز به شما کمک میکند. متاسفانه نمودار نتایج گوگل ترندز تعداد جستجوهای عبارت کلیدی را نشان نمیدهد. بلکه فقط موضوعات پرطرفدار در گوگل را بر طبق زمان و منطقه جغرافیایی نشان می دهد.
به طور خلاصه باید بدانید که سنجهی سختی کلیدواژه برای ترساندن شما از کلیدواژههای دشوار نیست. بلکه نقشش دادن آگاهی به شماست تا درک بهتری از موقعیت و تلاش لازم برای رتبه گرفتن و همچنین فرصتهای بکلینک گرفتن داشته باشید. این ویژگی مشابه ویژگی کامل کردن خودکار کلمات است با این تفاوت که پیشنهادات در انتهای صفحه نمایش داده شدهاند. علیرغم اینکه در تنظیمات این ابزار، زبان فارسی و کشور ایران هم وجود دارد، اما عملکرد این ابزار در زبان انگلیسی بهتر است. کافی است یک فایل گوگل شیت در کنار دستتان باشد و این ایدههای جدید را یادداشت نمایید. هر کدام از این موارد را میتوان دوباره سرچ و ایدههای جدیدی را پیدا نمود.
به عنوان مثال، اگر محصولی را می فروشید، عبارات محرک معاملاتی یا تجاری مانند «بهترین»، «خرید»، «پیوستن» و «مقایسه» به شما کمک می کند تا برای جستجوهایی رتبه بندی کنید که در آن افراد قصد خرید بیشتری دارند. الگوریتم جستجوی گوگل از بیش از 200 عامل برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند. برای اینکه به وب سایت خود بهترین شانس را برای متمایز شدن از سایرین بدهید، انجام تحقیقات کامل و با کیفیت بالا در مورد کلمات کلیدی ضروری است. در آغاز، موتورهای جستجو به سادگی از کلمات کلیدی برای تطابق با محتوای سایت ها استفاده می کردند. با این حال، به مرور زمان با افزایش پیچیدگی موتورهای جستجو، روش های آن نیز پیچیده تر شد.
ضمن اینکه وجود یک مطلب با کیفیت منجر با افزایش زمان نشست کاربران در گوگل آنالیتیکس خواهد شد که در نهایت به نفع سئو سایت شما خواهد بود. این اطلاعات به ما کمک میکند تا عباراتی که پیدا کرده بودیم را ارزشگذاری کرده و براساس میزان جستجو اولویت بندی کنیم. تصویر زیر فضای کار با کیورد پلنر را نشان میدهد و در هر گزارش میتوانیم تا 10 عبارت مختلف را در آن وارد کنیم. کلمه کلیدی به عباراتی گفته میشود که کاربران در گوگل جستجو میکنند و با کسب و کار ما مرتبط است. سایت keywordtool.io این ابزار تحقیق کیورد تول را به طور رایگان در اختیار شما قرار میدهد. نسخه رایگان کیورد تول بیش از ۵۰۰ کلیدواژه را هر بار به شما پیشنهاد میدهد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری